1910-tellingen og feil (igjen)

Jeg har til det kjedsommelige skrevet om  1910-tellingen som er lagt ut på Digitalarkivet   og på Registreringssentralen for Historiske data, og feilene som blir oppdaget der. Både av meg og andre.

Bare så det er sagt. Det nytter å melde fra. De sjekker de feilene vi melder inn i korrektur-meldingene. Det skremmende er at feilene som regel også er i originalene. (Jeg har ikke fått se det med egne øyne, men jeg stoler på Riksarkvivets/Digitalarkivets medarbeidere når de sier fra at de har sjekket, og det som står i originalen også er det som er i avskriftene.

I dag fikk jeg epost fra Riksarkivet om at de hadde sjekket de korrigeringene jeg har sendt inn.

Sak en – med egen slekt:

2014-10-31_13-36-06

Fra 1910-tellingen, Brogata 19, http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392221152

Dette er mine oldeforeldre Torbjørn og Olga Otilie Normann, og deres barn, i tillegg til min oldemors mor og hennes nye ektemann Johan Marius Hildrum. Her er Johan Marius Hildrum og Hilda Amalia gitt samme fødselsdato, 21 November 1861.

Johan Marius ble født i Oslo 11. august 1870, og døpt i Oslo Domkirke (Vår Frelser) 18. september samme år. Foreldrene var ennå ikke gift, men de giftet seg 3 år senere. Jeg meldte inn feilen i 1910-tellingen til Riksarkivet med kilder, og de meldte i går fra om at fødselsdatoen 21.11.1861 også står i originalen. Men, de vil la den riktige datoen stå i korrekturmelding, siden den kan bekreftes med kilder. (Jeg har også funnet Johan Marius og Hilda Amalia i andre kilder, og der er fødselsdatoen som i kirkeboken).

Kildeinformasjon:
Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 17 (1869-1878), Fødte og døpte 1870, side 103.
Permanent sidelenke:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=659&idx_id=659&uid=ny&idx_side=-112

Sak 2 med min manns slekt:

2014-10-31_13-47-28

Fra 1910-tellingen i Schleppegrells gate 26 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392207895

Jeg tar som regel sjelden innover meg skrivemåter på navn i noen tellinger. Men, Liv ??anneig Gran f. Eddie har et såpass spesielt navn, at jeg valgte å melde dette inn. Hun heter nemlig Liv Norveig. Hun er nevnt i mange forskjellige kilder, bla. kommunale folketellinger i Oslo, med navnet Liv Norveig. Og i kirkeboken ved dåp, er hun også skrevet Liv Norveig (født 10.12.1898 – men i 1910-tellingen skrevet 9. desember 1898) – datoen skal være riktig avskrift fra originalen.

Kildeinformasjon:
Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. F 0011 (1898-1900), Fødte og døpte 1898, side 102.
Permanent sidelenke:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1844&idx_id=1844&uid=ny&idx_side=-111

Men, jeg fikk i hvertfall svar tilbake på at det var feil avskrift:

Originalkilden er kontrollert og det er gjort feil i avskriften. Etternavnet rettes til Narweig. Korreksjonen blir synlig ved neste oppdatering av data.

Spørsmål eller kommentarer angående dette kan rettes til Digitalarkivet: digitalarkivet@arkivverket.no


Vennlig hilsen


Digitalarkivet

Nå er jeg egentlig ikke helt fornøyd med dette heller, fordi navnet hennes aldri i noen kilder er skrevet NarWeig men det er i hvertfall bedre enn ??anneig.

Så får vi se hvor lang tid det tar før slike korrigeringer blir gjort. I hvertfall så nytter det å sende inn korrigeringer, de blir tatt på alvor!

 

 

 


Kommentarer

1910-tellingen og feil (igjen) — 4 kommentarer

  1. Dette var en nyttig og informativ artikkel Laila.
    Det positive er at gode innspill korrigeringer blir gjort noe med.
    Det som kanskje er litt leit er at det er så mange feil i tellingen fra 1910.

  2. Hei John, takk for kommentar!
    Jeg har meldt inn kanskje 25-30 feil, dette er første gang de har meldt at det er feil i avskrift. Så jeg lurer veldig på hvor feilene kommer fra faktisk. Jeg vet med 100% sikkerhet at mine folk visste hvor gamle de var. Særlig de som bodde i Oslo, da de ga sine fødselsdatoer i flere sammenhenger, bla. i kommunale folketellinger. Så jeg synes dette er utrolig rart!!!!!

  3. Jeg ser også at de skriver i sin melding «etternavnet rettes til….» – og det blir også feil, hun het Liv Norveig som andre kanskje ville ha hett Liv Solveig eller Liv Ranveig. Melding ble sendt til Digitalarkivet, og de har nå svart at det kun er beskjeden som er formidlet feil. Takk til DA for rask tilbakemelding!

  4. Så bra at man kan melde feil! Har oppdaget noen jeg også, så da skal de få høre om feilene i fremtiden! Men hva med de andre FT? Husker i sommer/høst jeg oppdaget nesten 10 års forskjell på fødselsår via kirkbeøker og det som stod i FT.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *